Wczytuję dane...

Czym się bawią dzieci od 1 do 3 roku życia?

Witam w trzecim odcinku mojej serii o doborze odpowiednich do wieku zabawek! Dziś chciałabym Wam opowiedzieć o dzieciaczkach rocznych, dwuletnich i trzyletnich. Czym się lubią bawić? Jakie zabawki najlepiej wspomogą ich rozwój? Zapraszam do czytania.

 

Dziecko między pierwszym a trzecim rokiem życia staje się zupełnie inną, bardziej świadomą siebie i testującą limity osóbką. Rozumie coraz więcej z otaczającego je świata i coraz lepiej się z nim komunikuje. Jego zabawy stają się coraz bardziej przemyślane i zaplanowane. Zabawa w udawanie często wysuwa się na pierwszy plan, gdyż dzieci w tym wieku uwielbiają naśladować dorosłych. Chętnie kopiują zachowania widziane w domu i dlatego lalki, misie czy inne maskotki są zawsze aktualnym pomysłem na prezent, gdyż dzięki nim dziecko rozwija swoją empatię. Odpowiednie akcesoria typu wózek dla lalki czy zestaw filiżanek idealnie dopełnią kompletu i uczynią zabawę o wiele ciekawszą.


 

Zdolności motoryczne dziecka powyżej pierwszego roku życia rosną z każdym dniem. Na początku największym osiągnięciem jest chodzenie, potem dochodzi bieganie, umiejętne chwytanie itd. Trzylatek jest już bardzo sprawną kulką niespożytej energii. Można tę energię ukierunkować, np. posyłając dziecko na zajęcia sportowe, gimnastykę czy karate (tak, bywają już zajęcia dla takich maluszków). Inną opcją jest zakup prostych zabawek sportowych, na przykład piłki, skakanki, hulajnogi czy rowerku. Nawet, jeśli dziecko na początku nie bardzo sobie z takim sprzętem radzi, i tak będzie mieć mnóstwo zabawy, a jego zdolności koordynacji ruchów i ogólna sprawność fizyczna znacznie wzrosną.

 

Wiek od pierwszego do trzeciego roku życia to idealny czas na klocki (a nawet nie do trzeciego, ale bywa, że i do sześćdziesiątego ;)). Mają mnóstwo zalet, od oczywistych - jak świetna zabawa - do wielu rozwijających. Młodsze dziecko będzie ćwiczyć koordynację ruchową, formując proste wieże. Starszy brzdąc spróbuje już zbudować coś konkretniejszego, jak domek czy garaż dla autek. Taka zabawka niesamowicie rozwija wyobraźnię, a przy tym pod okiem rodzica może wspomóc naukę mówienia. Można z dzieckiem powtarzać nazwy kolorów i kształtów, dostępne są również klocki z literkami, magnetyczne, grające, drewniane lub plastikowe, a nawet olbrzymie klocki, z których dziecko zbuduje domek, w którym zmieści się razem z lalkami.


 

Ponieważ maluchy w tym wieku bardzo gwałtownie rozwijają zdolność mówienia, dobrym pomysłem jest sprezentowanie im zabawki wspierającej ten rozwój. Na rynku dostępnych jest wiele elektronicznych produktów edukacyjnych, które uczą podstaw mowy. Warto pamiętać, że taka zabawka powinna być w jak największym stopniu interaktywna i grać dźwięk po wykonaniu jakiejś czynności, na przykład po wciśnięciu odpowiedniego klawisza. Dwuletnie i trzyletnie maluchy lubią eksperymenty w rodzaju: “co się stanie gdy…”, a rozbudowana interaktywna zabawka może im pomóc w bezpiecznym zaspokajaniu ich naturalnej ciekawości.

 

Roczne, dwuletnie i trzyletnie dzieci to szybko się rozwijający mali odkrywcy i naśladowcy. Należy prezentować im takie zabawki, które zapewnią proste, bezpieczne wyzwania i pomogą w budowaniu umiejętności, zarówno fizycznych jak i psychicznych, najlepiej pod okiem rodzica lub starszego rodzeństwa.